Omdat de boot de winter in het water heeft doorgebracht gaan we in april even bij de Gicom het water uit voor het knippen en scheren. De aangroei valt heel erg mee en met de hoge drukspuit is alles er zo af. Wel doen we er een laagje anti-fouling op. De waterpok op het wieltje van de snelheidsmeter gaat er af zodat die weer vrij draait.
Alle schoten en vallen hebben weer een grondige wasbeurt gehad en gaan er weer in.
Het scharnier van het ankerbakdeksel bleek een kunststof pen te hebben met een beperkte levensduur. Die is vervangen door een RVS pen.
We hebben al een aantal jaren last van water onder de motor en hebben al heel wat reparaties uitgevoerd zonder resultaat. Na heel diep graven vonden we de mysterieuze weg die het lekwater volgde. Het bleek van de stangen te komen waar de klap stoeltjes bij het stuur om draaien. Blijkbaar is dat eerder een probleem geweest, want de boel zat aardig onder de oude kit. Met behoorlijk wat moeite hebben we de stangen verwijderd en de overgebleven gaten bedekt met een ventilatie roostertje. Dit bleek een goede keus, want we hebben geen water lekkage meer gezien.
De dop van de brandstoftank draaide makkelijk door, omdat de rubberring aardig verteerd was. We gingen dus op zoek naar zo'n nieuwe ring. Die is in Nederland niet los leverbaar, ook een losse dop niet. Nu hadden we tiijdens een reis naar Engeland een nieuwe dop voor de watertank gekocht bij Fox chandlery in Ipswitch. Online dit bedrijf opgezocht en daar hedden ze deze doppen en ringen los leverbaar. Leve het internet. Zo is de brandstoftank weer prima waterdicht afgesloten.
De buiskap bleek toch veel te lijden hebben gehad van de schoonmaakbeurt en het stiksel had een nederlaag geleden van het UV licht van de zon. Het einde was gekomen voor deze buiskap.
In Lelystad laten we bij Skips Sails Lelystad in de Flevo Marina een nieuwe maken en kiezen dan voor een donkerdere tint grijs die mooi bij de lak past.
Als hij er 2 maanden later op wordt gezet blijkt de kwaliteit van deze buiskap in verhouding met de vorige. De kleur staat geweldig en hij past perfect.