banner

Winter Onderhoud 2020

Dit jaar besluiten we Speer niet op het droge te halen, maar in Ketelhaven te laten overwinteren, mede wegens mogelijke vorstschade aan het roerblad. Met dit standaard Dehler probleem hebben we al eerder te maken gehad. Het blijkt een vrijwel vorstvrije winter te worden, maar wel met flinke stormen en dan ligt een schip beter in het water dan op een bok op het droge.
Er staan voor dit jaar ook geen grote klussen op het programma.

De buiskap is vermoedelijk een paar jaar terug wat vochtig opgeborgen en daardoor zit het weer er flink in. Na een tip nemen we contact op met Miedema Sails in Heeg, die kunnen hem weer als nieuw krijgen. Dus gaat de kap naar Heeg. Als we hem weer op kunnen halen zijn we blij verrast, hij is inderdaad weer als nieuw. We krijgen tips mee om de kap weer netjes te monteren, wat niet altijd even goed gaat bij ons.
Beginnen met de knoppen in het midden en dan om en om naar de beide kanten toe werken. De stangen moeten precies onde de naden in de kap staan. Op deze manier staat de kap er weer schitterend bij en krijgen we op 1 na alle knoppen dicht..

De schroefas afdichting is een z.g. Volvo seal. Dit is een rubberen watergesmeerde afdichting. Het afgelopen jaar merken we dat er regelmatig wat meer water onder ligt. Het rubber is door de ouderdom hard geworden en daarom moet hij worden vervangen. Omdat dit een toch wel essentieel deel van de boot is besluiten we het niet zelf te doen, maar de hulp van Arjan Kroeze in te roepen.
4 juni is het zo ver en gaat de Speer bij de Gicom het water uit. De aangroei blijkt heel erg mee te vallen en na het schoonspuiten ziet alles er weer netjes uit.

Wel zien we een stevige kras aan de BB zijde. Blijkbaar hebben we ongemerkt iets onder water geraakt. Ook valt de gele waas van kalkaanslag erg op.
Met oplossing van 1 op 5 van HG Kalkverwijderaar Professional en water soppen we de witte romp af en na een kwartiertje intrekken poetsen we hem droog.

Als we de boot schoon hebben komt Arjan en vervangt de schroefas afdichting. Een probleempje was daarbij dat er een bout in zat, om verlies van de schroefas te voorkomen. Dit maakte het vervangen lastig, maar uiteindelijk zit hij er toch weer netjes in.
In het weekend wordt de romp die door de HG wel dof is geworden weer netjes in de was gezet en Speer glimt weer van plezier.

Als de Speer weer in het water gaat knijpen we even in het rubber van de afdichting. Eerst komt er lucht uit en vervolgens water. Na het loslaten blijft alles keurig droog. We starten de motor en gaan richting de Ketelsluis, die met zijn verval van 5 meter altijd leuk is om te doen. We varen dan een rondje om het IJsseloog en er komt geen druppel water meer uit de afdichting. De Zeearend vliegt een rondje met ons mee.

Nieuwe kuip tafel

Een aantal jaren geleden hebben we het blad van de kuiptafel vervangen door een nieuw zelfgemakt blad. Degelijk en mooi van teak hout. Het was echter wel loeizwaar geworden. Hierdoor waren de krachten op de bouten van de voetplaat echter erg hoog en eisten zijn tol op de schroefdraad. De bouten raakten erg los en daar moest iets aan gebeuren.

Na het verwijderen van de voetplaat was niet te zien hoe de interne bevestiging was. We besloten nieuwe gaten te boren, maar dan door en door met moeren aan de binnekant.

Bij het boren bleek er een dikke aluminium plaat te zijn ingelamineerd. Met de goede nieuwe boor was dit geen probleem. Aan de binnenzijde is er voor de kracht verdeling een trespa plaatje gebruikt en op de bouten een kopmoer om geen scherpe kanten te hebben.

Het nieuwe blad is iets kleiner en een stuk lichter dan het oude blad. Het geheel voelt weer heel stevig aan.