De winterstalling is weer in Elburg en na de vorst schade aan het roerblad vorig jaar hebben we besloten om dit jaar het roer te verwijderen en op te slaan op een zeer warme en droge plek. Het roer is nog prima in vorm en een nieuw roer kost een behoorlijk bedrag. Dit werkt ook denken we
Vlak voor dat we naar Elburg varen hebben we weer problemen met de brandstof toevoer. Er zit weer veel vuil in de leiding en de tank.
Door het slingerschot in de tank kunnen we er niet goed bij om hem schoon te maken.
De leiding wordt weer schoon gemaakt, de terugslag klep gaat er uit en de hoofdafsluiter wordt vervangen door een ruimere constructie.
Arjan Kroeze stelt voor om twee mangaten in de tank te maken om hem zo aan beide zijden te kunnen reinigen.
Er komen twee nieuwe kunststof deksels in de tank top en de tank is weer brandschoon. Dit geeft weer hoop voor de toekomst.
De gasfleshouder voor de grote gasfles bij de zwemtrap is compleet verrot en moet worden vervangen. De oude restanten gaan mee naar huis voor de afmetingen.
Met tropisch watervast multiplex maak ik een nieuwe steun en er gaan 5 lagen blanke bootlak overheen.
Het dek wordt ter plaatse goed schoon gemaakt en met nieuwe kit en RVS schroeven wordt de steun weer op zijn plaats gezet.
Het roerblad wordt weer gemonteerd, nadat het de winter goed doorstaan heeft. De grondverf wordt hier en daar bijgewerkt en de antifouling kan er op. Op 1 april (echt waar) is dan weer zo ver; Speer gaat weer te water. Het heeft die nacht gevroren en de accu krijgt de motor nauwelijks rond. Maar met starthulp van René de Vreis draait de motor al gauw weer als een zonnetje. Onder een strak blauwe hemel gaan we naar Ketelhaven.