banner

Winter Onderhoud 2017-2018

Schroef problemen

6 november 2017

De afgelopen zomer (2017) hoorden we steeds vaker trillen bij het op de motor varen. Dit deed zich met name bij het accelereren voor en werd minder als het schip op snelheid was.

Het internet had veel mogelijke oorzaken zoals versleten motor rubbers, versleten schroefas lagers, maar ook versleten klapschroef.
Ook was een mogelijkheid dat de anode op de schroefas niet meer goed vast zat en voor onbalans zorgde. Dit leek in eerste instantie wel logisch omdat die er al een aantal jaren onder zat.

Speer is voorzien van een 2-blads Gori propeller en afgelopen winter hadden we al eens gevoeld aan de speling van de bladen. Die werd steeds wat meer. Toen dit jaar Speer uit het water ging was duidelijk dat de anode nog goed was, maar de flinke speling op de bladen duidelijk de oorzaak moesten zijn. Gelukkig was er een reserve schroef aan boord die zo te zien al wel eerder was gebruikt. Die is nog in uitstekende conditie.

De borgbouten (2 in elk gat!) van de oude schroef zijn zorgwekkend makkelijk los te halen en al gauw zijn de bladen er af. Daarbij blijkt er enorme speling te zitten tussen de RVS pennen en de bladen. Ook de centale moer op de schroefas is eenvoudig te verwijderen.

     
9 maart 2018

Het laatste deel van de schroef zit met een spie op het konische deel van de schroefas vast en is niet zomaar te verwijderen. Daar moet een poulietrekker en een gas-brander aan te pas komen.
De poulietrekker bleek echter voldoende om de hub van de as te trekken.
De as wordt goed schoon gemaakt en de nieuwe hub komt netjes over de spie op zijn plek. De centrale moer wordt geborgd met een inbus bout die met Locktite weer gelijmd wordt. De bladen en pennen worden goed ingevet met watervast vet (Lewmar lierenvet) en gemonteerd. De pennen worden met nieuwe borgbouten vastgezet. De lange eerst en dan een korte die met Locktite wordt geborgd. Alles beweegt soepel en nagenoeg spelingsvrij.

   
 

AIS transponder

Aangezien we elk jaar wel op de Noordzee te vinden zijn lijkt het ons goed om de AIS ontvanger te vervangen door een zender. Zo kunnen andere schepen ons ook zien en kan het thuisfront zien waar de Speer uithangt.
We hebben een Raymarine AIS 650 gekocht, die via het boordnetwerk op de plotter is aangesloten. Wel moet er een actieve splitter voor de antenne tussen komen. Dit gebeurde tot nog toe door de ontvanger die een ingebouwde splitter had. De losse GPS antenne wordt op het achterhek gemonteerd. Met de meegeleverde software kan de scheepsnaam, callsign en MMSI nummer worden ingevoerd. Als straks de marifoon en plotter weer zijn geïnstalleerd, kunnen we zien of alles werkt.

Vorst schade aan het roer

Een week vorst van -10gr Celcius was de nekslag voor het roerblad. Het hardschuim binnen in het blad was door inwatering via de roerkoning dermate nat, dat de gelcoat over een flink stuk los gesprongen was. Dat is een tegenvaller, want het is immers al maart! Er is onvoldoende tijd voor een volledige reparatie en die wordt uitgesteld tot volgend jaar. Het zal eerst provisorisch worden hersteld, zodat we toch tijdig het water weer in kunnen.

     
14 maart 2018

Het roerblad is al wat verder afgepeld, maar er komt weer een vorst weekend aan, dus nog even wachten met de reparatie.
Wel hebben we een mooie warme dag gehad om een tweede antislip laag op het dek aan te brengen. die ene laag van vorig jaar bleek onvoldoende.

Goede Vrijdag was een heerlijke dag om weer wat te doen. Alle gewassen lijnen zijn weer op hun plek en de poets beurt is gereed. Het resultaat mag er zijn, want de Speer glimt weer als een spiegel.
Het roer is ook weer zover dat volgende week de primer er op kan. De tewaterlating komt steeds dichterbij.

Eindelijk is het zover. Het roerblad is klaar en de TAR kan er op. De volgende dag tijdens regen en windkracht 7 gaat de antifouling er op. We hadden de tewaterlating gepland die dag, maar de wind is toch te heftig.
De volgende dag is het prachtig weer en de Speer gaat te water. Zonder problemen lukt dat en de motor start direct. Daar drinken we een pilsje op! Het seizoen kan beginnen.

Bij de eerste proef vaart blijkt de "nieuwe" schroef volkomen geruisloos te werken.
Ook zijn we nu via Marine Traffic nu te volgen door de niwue AIS transponder. Er zijn nu drie schepen met de naam Speer op Marine Traffic, maar wijn het schip met MSSi nummer 244110952.