banner

Winter onderhoud 2016-2017

Het vaar seizoen zit er helaas weer op en Speer gaat in Elburg het water uit.
Met een schitterend herfst zonnetje en prachtige kleuren in de natuur varen we op zondag naar Elburg. Het ligt er vol met boten die de volgende dag er uit gan, dus leggen aan de buitenkant aan.

   

Maandag ochtend zijn we op tijd in Elburg en al gauw kunnen we onder de kraan.
Als de boot omhoog komt dienen zich de eerste klussen al aan. Het roerblad dat vorig jaar in Zierikzee werd beschadigd is de grootste zorg. De huid zit vol met pokken, waardoor duidelijk wordt dat een jaarlijkse antifouling laag toch belangrijk is. Dit hebben we de vorige winter niet gedaan omdat we in het water zijn gebleven. Het wieltje van de snelheidsmeter zit vast door een pok en de onderkant van de diepte meter zit er ook onder. Hierdoor is het knipperen van de diepte meter ook weer verklaard.

     

Het onderwaterdeel wordt met de hogedruk spuit schoon gespoten en dan kan hij weer naar het vertrouwde plekje geparkeerd worden.
We maken direct een afspraak voor de polyester specialist, die een half uur later komt kijken naar het roer. Hij stelt ons gerust met de mededeling dat de roerbladen van een Dehler altijd prima te repareren zijn en dit is geen enkel probleem. Eerst een poosje drogen, maar dat zal wel lukken, want druppelt geen water uit. De stukken die los zitten gaan er af en een stuk er omheen kaal gemaakt. Dat wordt er een nieuw deel in gelamineerd. Op de roer koning zit geen speling, dus mechanisch is het helemaal in orde.

Terwijl de romp nog nat is steken we met een plamuurmes alle pokken er af en maken gelijk de schroefas schoon. Met HG kalkverwijderaar Professional halen we de gele kalk laag van het witte deel van de romp en alles ziet er meteen weer een stuk beter uit.

De boiler wordt afgetapt en er gaat antivries in de buiten koeling van de motor en ook in het toilet.

     

Februari

Er is weer heel wat gebeurd. Het roer dat aan de onderkant beschadigd was is door de vorst een flink stuk gescheurd, zodat het toch beter was om het in de werkplaats te laten drogen en repareren. Het demonteren was een flinke klus, door de combinatie van een alluminium beugel met RVS bouten en moeren van pisbakken staal. Die waren zover weg geroest dat ze doorgeslepen moesten worden. Inmiddels schiet de reparatie al flink op. De vorm zit er al weer in en ook de bovenkant bij de roerkoning is weer waterdicht.

     

Het dek is voorzien van anti-slip vlakken. Die waren behoorlijk verkleurd en beschadigd. Alle vlakken zijn schoon en geschuurd om opnieuw geschilderd te worden, als de temperatuur hoog genoeg is. Ook de plakstrips aan de randen waren op. Het verwijderen is een heel karwei. Maar met veel geduld lukt dat wel. Nadat alles schoon is kunnen de nieuwe strips er op. 3M-Skotch tape op een rol van 18.3 meter terwijl we ongeveer 17 meter nodig hebben. Zo ziet het er een stuk beter uit.

     

Het roer is weer helemaal netjes. Zowel de onderkant als de bovenkant bij de ingang van de roerkoning zijn weer netjes in vorm en waterdicht.

   

Half maart is het dek weer in de nieuwe anti-slip gezet en het roer er weer onder. Het roer en de kiel staan weer in de Tar (2-componenten primer).

       

De anti fouling zit er ook weer op, dus de Speer is klaar om te water te gaan.

   

Tenminste dat dachten we. Bij het optuigen bleek de fokroller wel heel erg zwaar en schokkend te draaien. We besluiten dat er toch maar nieuwe lagers in moeten. Als de roller uit elkaar is, klopt die conclusie helemaal. De onderste afdichting ligt er scheef uit en de lagers zijn erg verroest. Bovendien is de lasnaad van de onderste schotel gescheurd.

     

In Staphorst is een RVS lasbedrijf dat de schotel weer netjes maakt en Technische Groothandel Huisman in Staphorst kan alle lagers en de afdichting leveren. Voor 100,- is alles weer als nieuw.

       

Met wat gedoe zit de voorstag weer netjes vast en kan de Speer het water in.