banner

Windmeter defect

De winter van 2021-2022 heeft de Speer in het water van de Ketelhaven doorgebracht. Bij het eerste vaartochtje bleek echter dat de Raymarine windmeter helemaal niets meer aangaf.

Daar alle andere instrumenten nog normaal werken, moet de fout gezocht worden in de verbinding tussen de converter en de masttop unit. De schoepjes en de richting pijl draaien nog normaal, dus mechanisch lijkt alles in orde. Bij navraag bij de leverancier gaf men aan, dat een veel voorkomende oorzaak een door geschavielde kabel was. Die loopt immers samen met de vallen door de mast en in de winter gaan die er allemaal uit en in het voorjaar er weer in. Het leek dus aannemelijk, dat hierbij de kabel was beschadigd. In tegenstelling tot de masttop unit zelf, die voorlopig niet leverbaar was, kon Bonsink in Zwartsluis de kabel met voetje wel op korte termijn leveren.

We plannen om op 13 april in Elburg uit het water te gaan om te knippen en scheren. Voor die tijd kunnen we dan met de mastkraan omhoog om de nieuwe kabel te monteren. Ook moet de lijn voor het blok voor de topgenua bij de voorstag opnieuw worden ingevoerd, aangezien het voorlooplijntje in de winter is gebroken.
De kabel heeft wat vertraging, maar wordt, een dag voor dat we het water uitgaan, nog net op tijd geleverd!

Met prachtig weer varen we naar Elburg door de Roggebotsluis, waar enorm gewerkt wordt aan de nieuwe brug die in 2023 in de plaats komt van de oude brug en sluis. De nieuwe Revesluis is al in bedrijf en de sluiswachter heeft ons van verre zien aankomen en wacht op ons. Top!! In Elburg leggen we Speer voor de mastenkraan langs de steiger en besluiten de volgende morgen aan de gang te gaan.
De volgende dag blijkt de kraan maar met moeite bij onze top te kunnen komen en we leggen de Speer schuin in de box en dan past het net. 20cm ruimte is er bij de top. Ik ga in het bootsmans stoeltje omhoog met gereeedschap, de kabel en het touwtje met een stukje fietsketting bij me.

Na demontage van de masttop unit blijkt corrosie eerder de boosdoener te zijn. De pootjes van de stekker aan de aanwijzer zijn zelfs zo gecorrodeerd, dat als ik probeer wat van een pennetje weg te krabben, dit pennetje spontaan afbreekt. Op de foto is goed te zien dat de pen al voor de helft door was. Het breukvlak is half bruin en half groen in plaats van koperkleurig. Hier hebben we dus een reuze probleem te pakken, want dit deel van de windmeter was volgens de website van Raymarine en alle leveranciers voorlopig niet leverbaar! Dan eerst maar de kabel vervangen, dan is dat in elkgeval vast nieuw. Voor de zekerheid gaan we toch even informeren in de winkel van Loedeman die op het YachtCentre van Elburg is.
En het wonder geschiedt! Ze hebben, na een eerdere renovatie onlangs, nog een losse nieuwe unit liggen die we voor een mooi prijsje mogen hebben. We zijn weer heel bij met Loedeman. De unit gaat er op.
Dan laten we de kraan wat zakken en prutsen het stukje fietsketting over de katrol in de mast. Onder kunnen we met een haakje de lijn opvissen en vastmaken aan de nieuwe lijn met blok zodat dan alles weer op zijn plaats zit.

De paasdrukte geeft echter voor de kraan zo veel drukte, dat we die donderdag er al gelijk uit zouden moeten (morgen is immers Goede vrijdag) en te water lukte pas op dinsdag. De betekent dus 5 dagen op de kant liggen terwijl het mooi weer is. We besluiten dat we dat toch jammer vinden en gaan er niet uit, maar varen die middag terug naar Ketelhaven. Het is nog steeds het mooiste weer van de wereld. De windmeter blijkt het weer prima te doen dus was de tocht naar Elburg toch de moeite waard.

Halverwege het Drontermeer is een leuk restaurant, "At Sea", waar men 2 jaar geleden richting de aanlegsteiger heeft gebaggerd tot 2 meter diep bij de steiger. Daar kunnen we dus nu komen en we gaan voor een biertje. Hebben ze ook nog Skuumkoppe op de tap. Het kon niet beter! Toch blijkt dit een verkeerde keuze, want aangekomen bij de Roggebot sluis blijkt dat de brug door verkeersdrukte van 16:00 tot 18:00 niet bediend wordt. Het is 4 uur als we daar aankomen. Dus liggen we daar 2 uur langs een steiger te wachten. Om 19:00 ligt de Speer weer in zijn vertrouwde box in Ketelhaven.