Het gebeurt iedereen wel eens, We vergeten de walstroom aan te sluiten als we in de box van Ketelhaven aangekomen zijn.
Helaas staat wel de koelkast zoals gewoonlijk aan. Je raad het al, de accu's waren leeg getrokken.
De volgende keer bij de boot aangekomen zien we, dat er
geen stroom meer is en sluiten alsnog te walstroom kabel aan, om de accu's te laden.
Onze Victrom Phoenix Multi Compact 800 kreunt even en gaat dan op rood alarm.
We nemen contact op met de BluePowershop in Schoonhoven en krijgen een tip om alle kabels los te koppelen en met ingeschakelde Victron de accu laadkabels kort te sluiten
gedurende 30 seconden om de Victron uit de "Low Battery Lock" te krijgen. Helaas heeft dat geen effect en we besluiten om hem los te nemen en naar Schoonhoven te rijden.
Daar aangekomen neemt men direct de tijd om een eerste inspectie te doen en te zien of de stuurprint kapot is.
Die hebben ze op voorraad liggen en wordt direct aangesloten.
Helaas blijft de fout optreden en is de conclusie dat het "Powerpack" defect is. Dat is de module met de 3 grote condensatoren en stuur transistoren.
Die is meer dan de helft van de prijs van een nieuwe, als ze al te krijgen zijn.
Het zelfde type is nog
wel leverbaar, maar niet op voorraad. Hij kost 30% van de oorspronkelijke €2500 uit 2004.
Maar een nieuw type is in de aanbieding en voor minder dan €500 hebben we nu een Multi Plus
800.
We besluiten er een RemoteControl paneel bij aan te schaffen, om de bediening eenvoudiger en beter zichtbaar te maken.
Aan de fabrieksinstellingen voor wat betreft het accu type hoeft niets te worden gewijzigd,
onze Bosch 170 Ah accu's hebben een float spanning van 14.4 Volt nodig.
De temperatuurbewaking kan bij deze accu's weg blijven (die zat bij de oude wel aangesloten). Alleen dipswitch 1 moet aan vanwege de remote control switch.
Bij het schakelpaneeltje zit een mooi sjabloom om te zagen en al gauw zit het op zijn plek boven het aanrecht.
Een simpel netwerk kabeltje verbind het paneel met de MultiPlus.
Zo kunnen we makkelijk zien of de walstroom is aangesloten en of de accu's worden opgeladen. Bovendien zit er een regelaar voor de opgenomen stroom
van de walaansluiting, zodat bij bijv een 4A walaansluiting niet steeds de zekering er uit vliegt aan de wal.
Als alles op zijn plek zit kunnen de kabels er aan. Dan dient zich nog een kleinigheidje aan. De
kabels zijn 10mm en de aansluiting is maar 8 mm.
De ogen voor de oude aansluiting worden er met de stagen knipper afgeknipt.
Door van de overigens hele soepele kern aan de buitenkant
een flink aantal koperdraadjes af te halen komen we op 8mm en kunnen ze worden aangesloten.
De schakelaar aan de onderzijde kan aan en op het paneel de schakelaar op aan.
De lampjes gaan aan en alles werkt naar behoren.