banner

Verstopte zwart-water tank

Tijdens de reis naar Zeeland merkten we een nare geur buiten de boot na toilet gebruik. Het bleek dat bij doorspoelen er water uit de ontluchting van de sceptic tank kwam en die is boven de waterlijn. Dit duidde dus op een verstopping in de afvoer van de tank.
Er zat niets anders op, dan de bakskist leeg te ruimen en de afvoer slang te onderzoeken. Eerst de afsluiter dicht en dan gewapend met een emmer en een stapel oude handdoeken, de slang los te maken. Er kwam inderdaad niets uit. Dan maar in de opening van de tank porren met een stuk rubber slang. Dat werkte!!!
Snel de slang er weer op en de afsluiter open. Je kon het water horen stromen. Dit hebben we nog eens herhaald en de tank met water gespoeld. Het was wel een enorme smeerboel en na het schoonmaken van de bakskist was een lange douche erg welkom.

Helaas was het na een week weer het zelfde en moest er een betere oplossing komen, maar dat moest wachten tot we weer in Ketelhaven liggen. Daar hebben we met hulp van de grijs-water afzuig installatie de tank eerst gespoeld. Hiervoor moet de ontluchtingsafsluiter wel eerst dicht, anders zuigt de installatie geen vacuum. De grote overboord afsluiter blijft wel open. De installatie zuigt nu de tank leeg en spoelt daarna met buitenboordwater de zaak goed door. Dit net zolang tot er geen zichtbare vuiligheid meer door de doorzichtige slang gaat. Dan de buitenboord afsluiter weer dicht en een hele fles Thetford Duo Tankcleaner er in met een laagje water. Dit is te koop bij caravan en watersport zaken, zoals Loedeman in Elburg
We hebben toen wat op de motor gevaren en heen en weer geslingerd om de cleaner goed zijn werk te laten doen. Na 2 dagen goed laten intrekken is de tank buiten de haven geleegd en nu maar hopen dat het voorlopig weer weg blijft.

Kapotte gasveer in de neerhouder

Met een enorma knal zakte op een dag in Zeeland de giek naar beneden. De neerhouder kon de giek niet meer omhoog drukken. Deze is redelijk eenvoudig uit elkaar te halen en toen was duidelijk zichtbaar dat de gasveer aan het eind van zijn leven was.

Door om de buis een groot antal jubileum-klemmen te zetten tot de juiste hoogte kon de neerhouder weer beperkt dienst doen.

Zoeken op het internet gaf een logische bron, gasveerwinkel.nl met een configuratie tool om de juiste veer te bestellen. Op een andere site hadden we gevonden, dat de gasveer een kracht van 2500N (250 kg) moest hebben. Verder zijn de lengte en diameter van belang. Via de telefoon is de juiste veer besteld. De uiteinden van de gasveer zijn van schroefdraad voorzien waar de nylon eindstukken weer opgedraaid kunnen worden. Alles werkt weer naar behoren.