banner

Ons eigen rondje Noord Holland

Na twee keer de ronde Noord Holland (van Muiden naar IJmuiden) in wedstrijd verband te hebben gevaren, doen we nu jaarlijks deze ronde op ons eigen tempo met overnachten en in de gunstigste richting. Lomme kan wegens drukke werkzaamheden helaas niet mee en dus gaan we met z'n drieën op pad. Hans Valent, Hans Overmeer en Robert Bersma.
Op weg naar Ketelehaven zien we iets bijzonders in het Vossemeer bij Roggebotsluis. Er zwemt een koe in de vaargeul. We bellen 112, maar die is al op de hoogte.
Het nieuwe rubber bootje wordt aan dek vast gesjord en de motor achter op het hek gezet. De proviand kan aan boord en we zijn klaar voor vertrek.

Na wat puzzelen is er uitgekomen dat tegen de klok in met deze wind het beste is. We starten in Ketelhaven en gaan op weg naar Den Oever.
Ter hoogte van het eiland de Kreupel wordt de wind zo hard dat bij deze richting (Noord) we het niet verantwoord vinden om door te gaan en kiezen voor Medemblik als overnachtingshaven. Het is inmiddels al na negenen als we langs de kant liggen en van de Garnalen Nassi genieten.

De volgende ochtend gaan we weer verder. Bij de Stevin sluis van Den Oever hebben we geluk, want de deuren die al dicht waren gaan weer open en we kunnen zo naar binnen varen. Dan hebben we weer zoutwater onder de kiel en gaan op weg naar de Noorderhaaks. Het is prachtig zeilweer en we maken flinke voortgang. Nadat we tegen twee uur de vuurtoren van Huisduinen gepasseerd zijn gaan we voor de wind langs de Noordzee kust naar IJmuiden. Nog zo'n 30 mijl te gaan. We passeren Callantsoog, waar we in mei gekampeerd hebben. Voor de Hondsbosse Zeewering is een nieuwe zandstrook op gespoten en van de oude dijk is niet veel meer te herkennen.

Om 18:00 hebben we de pieren van IJmuiden voor ons en gaan we op weg naar de jachtensluis. De haven ligt vol met twee enorme booreilanden, waarvan de poten hoog de lucht in steken.

We moeten even wachten, maar dan kunnen we door naar Amsterdam, dat onze overnachting zal zijn.
We gaan naar de vernieuwde Sixhaven. Na het aanleggen van de Metro lijn onder het IJ is de haven weer in zijn oude vorm hersteld en zijn er mooie nieuwe stijgers aangelegd. Ook het sanitair is nieuw en uitstekend voorzien van alle luxe.

Als we de volgende ochtend weer vertrekken ligt de splinternieuwe Koningsdam van de Holland America Lijn langs de kant. Om vroeg thuis te kunnen zijn, vertrekken we om 06:30 zodat we de eerste brug van 07:00 kunnen halen. Helaas is de afstandsbediening van de brug nog steeds kapot en wordt de brug om 10:00 met de hand geopend. dat is balen, we moeten dus een hele tijd wacht en maken nog maar eens koffie.

Na de spectaculaire overwinning van Max Verstappen in Barcelona willen we de volgende race in Monaco natuurlijk ook zien. Met het abonnement van Ziggo van Hans Valent en de telefoon met veel data gebruik van Hans Overmeer kunnen we midden op het Markermeer de hele wedstrijd volgen. Wat een feest.

Tegen 16:00 zijn we weer in Ketelhaven en zit een heerlijk weekend er weer op. Volgend jaar weer.