banner

Brandstof problemen

Hans Overmeer gaat een weekje het IJsselmeer rond met prachtig zomer weer. Wat wil een mens nog meer. Nou een werkende motor is best handig.
Net de Ketelbrug gepasseerd en daar stopt de motor en is niet meer te starten. Dat klinkt als een algemeen bekend probleem: vuile diesel.
Bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt waren de brandstof filters altijd keurig schoon, dus dachten we geen last van vervuiling door Biodiesel te hebben. Dat was dus valse hoop. Zeilend door naar Urk en daar via de havenmeester om assistentie gevraagd. Een rubberboot brengt de Speer de haven van Urk in en ze krijgen een ligplaats tegen een boot aan de kade.
Hans Valent en Robert stappen in de auto op weg naar Urk om te zien of we wat kunnen vinden. Filters worden losgehaald en in het grof filter zit een zwart propje vuiligheid bij de ingang. Maar de aanvoer leiding uit de tank zit helemaal verstopt er komt niets uit. We besluiten om maandag morgen een monteur er naar te laten kijken. Die kan op korte termijn ook niets doen en plaatst een 10 liter nood-brandstof tankje boven de motor en zo kunnen ze dan weer verder.

Enkhuizen wordt aan gedaan en dan gaan ze op weg naar Amsterdam. Voor de sluis van Enkhuizen valt de motor echter weer uit en omdat Hans er geen vertrouwen meer in heeft, besluiten ze naar de Ketelhaven terug te zeilen en daar met assistentie de Ketelbrug te passeren en Ketelhaven in te gaan.

Een paar dagen later gaan we de boel voorbereiden voor de definitieve oplossing. De bakskist wordt helemaal leeg gehaald en de houten stellage boven de brandstoftank verwijderd. Zo kunnen we precies zien waar de problemen en mogelijkheden zitten

   
Onder de RVS brandstof tank met de bronzen noodafsluiter. Het touwtje loopt door een koperbuisje naar de bovenkant van de bakskist.
Midden de niveaumeter waardoor er toegang tot de tank is. Rechts de vulleiding en de ontluchting.

Er lopen 2 leidingen naar de motor, een toevoer en een retour leiding. In de toevoer zit de noodafsluiter, die door een touwtje met een ring er aan kan worden afgesloten. Die afsluiter met zijn 2 haakse bochten is ernstig vervuild blijkt later en is de hoofdoorzaak van het stilvallen van de motor.
De vaste monteur van de Ketelhaven, Arjen Kroeze neemt de klus op zich. De afsluiter en leiding worden schoongemaakt en de tank geleegd en helemaal gespoeld. Dat was hard nodig want er zaten slierten van wel 30 cm in door bacterie vorming in de brandstof. Het slingerschot halverwege de tank maakt het schoonmaken aan de achterzijde wel moeilijk.
Er gaat 10 liter schone GTL (Gas-To-Liquid = zonder bio toevoegingen) diesel in en alles doet het weer naar behoren.

We zetten op ons to do lijstje dat we kijken naar het plaatsen van een mangat in de tank voor inspectie en schoonmaken.
Ook is het regelmatig toevoegen van GrotaMar 82 verstandig om dat GTL niet overal verkrijgbaar is.

Het is nog niet voorbij

Tijdens onze zomervakantie gaat het in Amsterdam weer mis, maar volgt wel een definitieve oplossing.